بازشدن پنجره بزرگ اقتصادی در منطقه با عضویت ثابت ایران در سازمان شانگهای

استان هرمزگان

بازشدن پنجره بزرگ اقتصادی در منطقه با عضویت ثابت ایران در سازمان شانگهای

احسان کامرانی: با توجه به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای، یک پنجره بزرگی به روی این سازمان و اقتصاد این منطقه بازخواهد شد و این سازمان با نقش محوری و اساسی بعنوان کانون اصلی تغییرات جهانی قرار می گیرد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج استان هرمزگان، احسان کامرانی مسئول بسیج اساتید استان هرمزگان  در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی هرمز با اشاره به عضویت دائم ایران اسلامی در سازمان همکاری های شانگهای اظهار کرد:اهداف این سازمان با آن مطلوبیت های استراتژیک که کشور ما دنبال می کند و همچنین با دکترین نظامی ایران، و احترام به حق حاکمیت کشورهای عضو، تقویت همکاریهای راهبردی و امنیتی و مشارکت کشورهای منطقه در جهت گسترش امنیت منطقه ای همخوانی دارد.

وی افزود: سازمان همکاری شانگهای یا همانs.c.o در آوریل 1996براساس نشست 5کشور چین روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، و تاجیکسان تشکیل شده و این همکاری به جهت اعتمادسازی و جلوگیری از حمله و یا درگیری در مناطق مرزی این کشورها بوده و از برگزاری رزمایش های نظامی که تهدیدی علیه یکدیگر است را دنبال می کند.

کامرانی بیان کرد: این توافق بعدها به نام شانگهای گروه پنج معروف شد و در سال 2001 با تغییر نام و ساختار و با پذیرش ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای کار خودش را ادامه داد.

ایشان اضافه کرد: اهدافی که معمولا این سازمان دنبال می کند عبارتند از امنیت منطقه ای، احترام به قراردادموشک ضد بالستیک و تقویت همکاری با محورهای امور سیاسی اقتصادی تجاری و نظامی و همچنین ضدیت با فعالیت های غیرقانونی مبارزه مشترک با تروریست وبر ضد جدایی طلبی و مهاجرتهای غیرقانونی و در نهایت احترام به اصل حاکمیت براساس منشور ملل متحد می باشد.

رییس دانشگاه های آزاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: ارگان های دایمی این سازمان عبارتند از شورای سرای کشورها، شورای سران دولت ها، شورای وزیران امورخارجه، همایش روسای آژانس های ملی و همچنین شورای هماهنگ کننده ملی که هر سال در سه نوبت تشکیل جلسه می دهند و همچنین دبیرخانه سازمان که در شهر پکن واقع شده و در نهایت مرکز مبارزه با تروریسم منطقه ای که از ژانویه 2004 در تاشکند ازبکستان مستقر شده است.

کامرانی گفت: کشور مغولستان در سال 2004 و کشورهای ایران، پاکستان و هند در سال 2005 بعنوان اعضای ناظر این سازمان پذیرفته شده اند و در سال 2007 هم اجلاس سران در بیشکک قرقیزستان برگزار و مقامات ترکمنستان و افغانستان هم بعنوان مهمان در این جلسه حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به فعالیت های حوزه ارتباطات سازمان همکاری های شانگهای عنوان کرد: ایجاد منطقه مبارزه با موادمخدر، که در سال 2005 از طریق یک گروه ارتباطی ویژه بین سازمان شانگهای و افغانستان، وهمچنین هفت گروه ویژه و تخصصی از کارشناسان در امور مشترک گمرک، حمل و نقل، انرژی، مخابرات و ارتباطات تشکیل شده است.

تحلیلگر مسائل سیاسی هرمزگان یادآور شد: آزاد سازی تمامی تبادلات کالا خدمات، پول، سرمایه و فناوری در میان کشورهای عضو می توان از مهمترین همکارهای اقتصادی بین اعضا اشاره کرد که از سال 2006 شروع شده و تا سال2020 ادامه داشته است.

 

مقابله با یکجانبه گرایی غرب و آمریکا از مهمترین اهداف این سازمان است

کامرانی با اشاره به اینکه دو عضو اصلی سازمان یعنی چین و روسیه، عضو دائم شورای امنیت هم می باشند اظهار کرد: دو کشور چین و روسیه از کشورهای مهم سازمان هستند و تداوم و بهره برداری سازمان همکارهای شانگهای را استمرار می بخشند که مقابله با یکجانبه گرایی غرب و آمریکا از مهمترین اهداف این سازمان است.

مسئول بسیج اساتید هرمزگان تصریح کرد: با توجه به موضع گیری های سیاسی این سازمان در مقابل زیادی خواهی آمریکا وغرب، بعنوان "ناتوی شرق "شناخته شده است و از نظرژئواکونومیک و یا بحث اقتصادی می توانیم بگوییم سازمان همکارهای شانگهای صرفا پیمان نامه امنیتی نظامی نیست بلکه به تدریج موضوعات اقتصادی را در خودشان دنبال می کنند.

وی افزود: 35 درصد از خشکی های جهان، 43 درصد از جمعیت جهان و 25درصد از تولید ناخالص جهان متعلق به سازمان همکاری های شانگهای می باشد و دو غول اقتصادی آسیا یعنی چین و هند که در حال قدرت گیری و تبدیل شدن به قدرت تاثیرگزار در منطقه و جهان هستند فاقد منابع انرژی هستند و ناگزیرند بخش بزرگی از انرژی مصرفی خود را از خارج وارد کنند.

کامرانی ادامه داد: ایران و روسیه دو عضو سازمان شانگهای، بزرگترین تولید کننده انرژی نفت هستند که از ذخایر عظیم گاز نیز برخوردارند و با توجه به جمعیت منطقه ای سازمان، بازار بزرگی برای تولیدات صنعتی و کشاورزی منطقه بحساب می آید.

رییس دانشگاه های آزاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: با توجه به عضویت دائم ایران در تاریخ 26شهریورماه 1400 از طرف سازمان همکاری های شانگهای در بیست ویکمین نشست سازمان می توانیم بگوییم یک پنجره بزرگی به روی این سازمان و اقتصاد این منطقه بازخواهد شد.

وی همچنین گفت: با عنایت به مسئله همه گیری کرونا که در جهان وجود دارد و کم اثر شدن جهانی سازی (Golobalization)با محوریت غرب و همچنین انتقال قدرت ازغرب به شرق، می تواند این سازمان نقش محوری و اساسی در جهان داشته باشد و در واقع کانون اصلی تغییرات جهانی قرار بگیرد.

کامرانی خاطرنشان کرد: عضویت دائم ایران در سازمان همکارهای شانگهای، کمک خوبی به عملیاتی شدن سند 25 ساله ایران و چین در جهت رسیدن به اقتصاد منطقه و جهانی است و وجود ایران در این سازمان کمک بسیار بزرگی به ارتباط بین شمال و جنوب و شرق و غرب و به نوعی زنده کننده جاده باستانی ابریشم درشکوفایی اقتصاد و تجارت اعضا خواهد بود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.