برگزاری پنجمین نشست تخصصی حکمرانی حسینی در روز پنجم محرم توسط سازمان بسیج اساتید هرمزگان

استان هرمزگان

برگزاری پنجمین نشست تخصصی حکمرانی حسینی در روز پنجم محرم توسط سازمان بسیج اساتید هرمزگان

خسروپناه: عدالت در حکمرانی یعنی؛ هم حکمرانان باید عادل باشند، و هم سیاست گذاری و ساختار سازی و رصد و ارزیابی باید عادلانه باشد و هم خدمات عمومی باید عادلانه باشد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج هرمزگان، پنجمین نشست تخصصی حکمرانی حسینی با سخنرانی عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در روز پنجم محرم به صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار گردید.

خسروپناه در این نشست به عدالت به عنوان مبانی حکمرانی حسینی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مبانی حکمرانی حسینی عدالت است. عدالت جایگاه مهمی در نظام اسلامی و احکام دین دارد. حکومت با جور اداره نمی شود، هم عدل خوب است هم قسط (توزیع و تحقق عدالت در جامعه است). ثبات حکومت ها مبتنی بر عدالت است.

وی به دیدگاه اندیشمندان مختلف در خصوص عدالت اشاره کرد و گفت: افلاطون هم از جامعه عادل و هم از انسان عادل می گوید. ارسطو هم اقسام مختلفی در خصوص عدالت مطرح کرد و عدالت در جامعه را امر نسبی می داند. ابن سینا تاکید بر حاکم عادل دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه به عدل سازمانی اشاره کرد و گفت: عدل سازمانی یک مسأله بسیار مهم و پیچیده است؛ سازمان عادل سازمانی است که سبک مدیریتی آن عادلانه باشد سیاست ها، ساختار، قوانین و... آن عادلانه باشد.

وی با بیان عدالت در حکمرانی به تبیین آن پرداخت و افزود: عدالت حکمرانی یعنی؛ هم حکمرانان باید عادل باشند، و هم سیاست گذاری و ساختار سازی و رصد و ارزیابی باید عادلانه باشد و هم خدمات عمومی باید عادلانه باشد.

خسروپناه در تعریفی دیگر از عدل بیان داشت: هر کسی کار خودش را انجام دهد کار دیگران را انجام ندهد این خود عدل است. هر وزارتخانه کار خودش را انجام دهد نه اینکه به کارهای غیر مرتبط بپردازد. در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی این سیاست ابلاغ شد که هر وزارتخانه خودش منابع خود را تأمین کند این سیاست اشتباهی بود.

این استاد دانشگاه گفت: امام حسین قیامش بر اساس عدل و قسط بود. نهضت عاشورا الگوی برای عدالت خواهی و ظلم ستیزی است.

وی بیان کرد: وضع آزادی های مشروع مردم بسیار مهم است. در زمان یزید مردم از آزادی مشروع برخوردار نبودند. حاکم دچار فساد بسیاری بود، حرام خدا حلال و حلال خدا حرام شمرده می شد. راهکار مبارزه بااین ظلم امر به معروف و نهی از منکر است از منظر امام حسین، در مقابله با جور و ظلم زمان یزید.جور از ظلم بدتر است و ظلم مضاعفی است.

امام حسین (ع) می فرماید: کسی که حاکم ستمگری را ببیند که ستم می کند و حرام خدا را حلال می شمارد و با سنت رسول خدا مبارزه می کند و در میان مردم با سمتگری رفتار می کند؛ نباید سکوت کند و الا با حاکم ستمگری محشور می شود.

امام می فرماید: بدانید این بنی امیه اطاعت خدا را رها کردند، حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال شمرده اند؛ من سزاورترم که سکوت نکنم و قیام کنم.

پس عدالت در جهت دادن حکمرانی موثر است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.