دولت با جابجایی محل و نوع یارانه ها به دنبال بهینه سازی یارانه ها است

استان هرمزگان

دولت با جابجایی محل و نوع یارانه ها به دنبال بهینه سازی یارانه ها است

برگزاری نشست علمی با موضوع بررسی ابعاد حقوقی، اقتصادی و اجتماعی طرح هدفمند سازی یارانه ها توسط کانون بسیج اساتید دانشگاه جامع هرمزگان.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج استان هرمزگان، نشست علمی با موضوع بررسی ابعاد حقوقی، اقتصادی و اجتماعی طرح هدفمند سازی یارانه ها توسط کانون بسیج اساتید دانشگاه جامع هرمزگان با حضور محمد صادقی ریاست دانشگاه و اعضای هیات علمی گروه حسابداری، حقوق، مدیریت و جامعه شناسی برگزار گردید.

 

در ابتدای این نشست محمد صادقی ریاست دانشگاه جامع هرمزگان بر لزوم برنامه ریزی، نقش آفرینی و تبیین اساتید در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و اهمیت آن تاکید کرد و گفت: دولت همچنان ارز ترجیحی را به رسمیت می شناسد، یارانه از کالاهای اساسی حذف نشده است؛ بلکه روند و روش اختصاص ارز ترجیحی تغییر کرده است، دولت نحوه و محل پرداخت یارانه را که قبلاً در اختیار حلقه اول یعنی وارد کننده جهت ورود کالای اساسی بود به حلقه آخر یعنی مصرف کننده جابجا نموده است.

صادقی با اشاره به اینکه تخصیص یارانه به روش سابق اثربخشی نداشت و مشکلات جدی را رقم زده بود، بیان داشت: با توجه به شرایط موجود حاصل از تخصیص ارز ترجیحی به وارد کنندگان ومسائلی که از این طریق اقتصاد کشور و معیشت مردم را دچار مشکلات اساسی نمود، دولت با جابجایی محل و نوع یارانه ها به دنبال بهینه سازی یارانه ها است.

ریاست دانشگاه هرمزگان با اشاره به اینکه دولت ها دارای اختیار و حق قانونی در خصوص سیاست گذاری، تنظیم گری و خط مشی سازی هستند، گفت: هدفمندی یارانه ها به عنوان نقش حداقلی دولت دارای جایگاه حقوقی است و یکی از مکانیزم های در اختیار دولت که از آن به عنوان تشویقی یا نیمه اجباری یاد می کنیم یارانه است. وقتی مداخله دولت در اقتصاد را پذیرفتیم آن وقت در پرتو اصول مداخله گرایانه تحت عنوان برنامه ریزی دولت اجازه دارد که کارکردهای مورد نیاز را داشته باشد و از مکانیزم های سیاست گذاری، تنظیم گری و خط مشی سازی بهره بگیرد.

ایشان با اشاره به روند اختصاص ارز ترجیحی به وارد کنندگان، اظهار داشت: دولت براساس این مهم که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و کشور تامین گردد ارز 4200 تومانی را در اختیار وارد کنندگان قرار داد و بسترهای را فراهم نمود تا در تامین کالای اساسی دچار چالش نشود و به عنوان دولت در راستای کارکردهای خود مکانیزم هایی را از قبیل سیاست گذاری، کنترل، نظارت، رویکردهای تشویقی و اجباری در اختیار داشت، اما به دلیل عدم بهره گیری صحیح از این مکانیزم ها و اخلال هایی که در مکانیزم های در اختیار دولت بود نتیجه آن شد که اهداف مد نظر برای اختصاص ارز ترجیحی محقق نشد و کشور با چالش های؛ باز صادرات، صادرات پنهان، خلق پایه پولی، خروج باقی مانده نهاده های تولیدی صنایع گوناگون، اخلال در صادرات، افزایش وارد کنندگان، کاهش انگیزه تولید، قاچاق، رانت و ... مواجه شد. لذا دولت با برنامه جدید به دنبال هدایت و اختصاص یارانه ها به مصرف کننده است و از طریق بهره گیری و تقویت مکانیزم های در اختیار با نظارت دقیق و اصولی در مسیر تحقق اهداف مورد نظر تلاش خواهد کرد.

صادقی در پایان بر لزوم، اهمیت و ضرورت اجرای این طرح توسط دولت سیزدهم در شرایط کنونی تاکید داشت و به سوالات شرکت کنندگان در این خصوص پاسخ داد.

در ادامه این نشست محمد محبی معاون طرح و توسعه دانشگاه هرمزگان نقش اساسی مکانیزم قیمت ها را در اقتصاد تشریح کرد و گفت: نرخ ارز را در شرایط طبیعی باید به بازار سپرد اما وقتی اقتصاد دچار چالش شد دولت ناچار به استفاده از سیستم های کنترل نرخ ارز است.

ایشان گفت: دولت برای بهبود وضعیت معیشت مردم تصمیم به اختصاص ارز ترجیحی 4200 تومانی گرفت و این ارز را در اختیار وارد کنندگان قرار داد تا کالاهای اساسی تامین گردد، اما با توجه به عدم سیاست گذاری جامع و عدم کنترل و نظارت دقیق ارز ترجیحی نتوانست اهداف مورد نظر را محقق کند و امروز ما شاهد شکاف عمیقی بین نرخ ارز و نرخ ارز ترجیحی 4200 هستیم، رانت، فساد، تورم، قاچاق، کاهش کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی، کاهش بهره وری، صادرات پنهان  و... با اختصاص این ارز ترجیحی بوجود آمده و حدود 15 میلیون نفر در کشورهای همسایه ما از سفره یارانه ایران ارتزاق می کنند؛ لذا ادامه این مسیر به صلاح مردم و اقتصاد کشور نیست و این طرحی که باید در سال های گذشته توسط دولت قبل برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه های کشور اجرا می شد امروز توسط دولت سیزدهم شروع شده است در حال حاضر این طرح بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی حال و آینده کشور است و قطعا قشر کم درآمد و دهک های پایین جامعه از این طرح منتفع خواهند شد.

 

  

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.