یاداشت جواد بیژنی به مناسبت عید غدیر با عنوان واکاوی کارکرد امروز پیام غدیر

استان هرمزگان
فاصله از آرمان های اسلام، عقب افتادگی های تمدنی، جهل ها و کاستی های مادی همگی معلول غفلت از پیام غدیر است.

یاداشت جواد بیژنی به مناسبت عید غدیر با عنوان واکاوی کارکرد امروز پیام غدیر

جواد بیژنی: تلاش مخالفین غدیر برای سانسور و تحریف این واقعه عظیم در طول تاریخ به مصداق خاک پاشی به چهره خورشید و «هَبَاءً مَّنثُورًا» بوده است.

به گزارش روابط عمومی نهضت استادی بسیج استان هرمزگان، جواد بیژنی مدرس تاریخ دانشگاه به مناسبت عید غدیر در یاداشتی با عنوان «واکاوی کارکرد امروز پیام غدیر» به اهمیت این واقعه مهم اشاره کرد؛ متن این یاداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از رخدادهای پربسامد در تاریخ اسلام واقعه حجة الوداع و غدیر خم است. علی‌رغم اینکه برخی مورخان بر آن تیغ سانسور برده اند، اما از آن رو که بنیان این حادثه تاریخی به ثبت قرآن رسیده است، دست تحریف گر آل امیه و عباس و نیز نحله های تکفیری قادر به حذف آن نبوده و نیستند و تلاش مخالفین غدیر در طول تاریخ به مصداق خاک پاشی به چهره خورشید و «هَبَاءً مَّنثُورًا» بوده است.

اما آیا غدیر صرفاً رویدادی مربوط به گذشته و تاریخی است یا کارکردی برای عصر حاضر دارد؟

بررسی خطبه غدیر و آن بیعت بی‌مانند نشان می دهد که در فلسفه سیاسی اسلام آنچه باید مورد توجه قرار گیرد برجستگی ها و صفات است نه افراد، احزاب و حتی رسوم و عادت های نسل به نسل منتقل شده.

 آن صفات اگر در بالاترین سطح خود در هر شخصیتی متجلی بود، وی شایستگی زعامت جامعه اسلامی را دارد. سرآمد ویژگی های مورد نیاز برای چنین جایگاهی دانش والا، تعمق در دین، زهد و سلوک معنوی، شجاعت و بصیرت است.

به واقع آنچه باید در اسلام حکومت کند این صفات است نه اشخاص منهای این آراستگی ها.

پیام غدیر به عنوان آخرین آموزه نبوی این است که تنها شایستگی های دانشی، بینشی و عملیاتی برای امامت سیاسی بر مسلمین حقانیت آور و مشروع تلقی می گردد و نه هیچ چیز دیگر.

 آنها که به هر دلیل در طول تاریخ مدل غدیر را تاب نیاوردند، شاید هرگز نمی دانستند که پیامد این اقدام، روی کار آمدن خاندانی تمامیت خواه و بر خلاف آموزه های اسلام، تنها ۴۰ سال بعد از عصر نبوی خواهد بود.

قدرت‌یابی بنی امیه که از سویی هیچ ابایی نداشت آشکارا به ظواهر مکتب هجمه وارد کند و به مقدسات آن بتازد، از دیگر سو بنیان های اسلام را تحریف کند و با زر و زور، عوام و خواص مسلمین را منتفع و مرعوب کند، حاصل بی اعتنایی به پیام غدیر بود.

 امروز نیز بدون آنکه بخواهیم در میان مسلمانان اختلاف بیندازیم همه را به بازخوانی و بازاندیشی دعوت می‌کنیم. بازخوانی آنچه اسلام برای زعامت سیاسی می پسندد و بازاندیشی آنچه در تاریخ رقم خورد و تطبیق آن با معیارهای قرآنی و آنچه می‌توانست رقم بخورد. اگر از این منظر غدیر را به تماشا بنشینیم، بهتر می‌توانیم عیار ادعای اسلامیت ساختارهای سیاسی رایج در جهان اسلام امروز را ارزیابی کنیم.

اساساً ریشه تضادهای عصر ما با آموزه‌های دینی در همین نقطه است. فاصله از آرمان های اسلام، عقب افتادگی های تمدنی، جهل ها و کاستی های مادی همگی معلول غفلت از پیام غدیر است.

 بازگشت به مدل غدیر یعنی اسلام سیاست و معنویت، اسلام دنیاساز و عقبی گرا، اسلام در برابر دشمن مقتدر، و در برابر مردم خاشع.

تحقق این آرمان مهم چندان هم دور از واقع نیست که جهان اسلام با مشاهده تجربه های متراکم خود در طول تاریخ، پرچم مطالبه‌گری از رهبران و زمان داران برای بازگشت به مسیر ترسیم شده الهی را به دست گیرد.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.