برگزاری نشست مجاری با عنوان حکمرانی حسینی از یکم تا پنجم محرم توسط بسیج اساتید هرمزگان

استان هرمزگان

برگزاری نشست مجاری با عنوان حکمرانی حسینی از یکم تا پنجم محرم توسط بسیج اساتید هرمزگان

خسروپناه: حسین بن علی (ع) به مدت 10 سال امامت کرد. ابا عبدالله الحسین (ع) در این مدت حکمرانی حکومتی نداشت، اما شیعیان را حکمرانی کرده است، حکمرانی اندیشه ای و معارفی و اکنون آن اندیشه ها به ما رسیده است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج هرمزگان، نشست تخصصی با موضوع حکمرانی حسینی با شروع ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین علیه السلام از یکم تا پنجم محرم با سخنرانی عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، توسط سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان به صورت مجازی برگزار می گردد.

در اولین نشست حکمرانی حسینی معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) به تبیین مسأله حکمرانی و مبانی، اصول و اهداف حکمرانی حسینی پرداخت.

خسروپناه با اشاره به آیه 70 سوره قصص افزود: این آیه دلالت بر توحید حکمرانی دارد. در این آیه؛ «وَهُوَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»، ضمن نفی هر نوع معبود دروغی  بر توحید و یگانگی خدا و حکمرانی الله تأکید شده است.

وی گفت: حکمرانی فرایندی است که حداقل دارای این سه گام است: گام اول؛ سیاست گذاری و تعیین خط مشی، گام دوم؛ تنظیم گری و گام سوم؛ خدمات عمومی.

خسروپناه خاطر نشان کرد: سیاست گذاری و تنظیم گری نیز به عنوان گام های حکمرانی دارای فرایند و مراحل گوناگونی است. حاصل فرایند سیاست گذاری باید و نباید های کلان است. قانون گذاری و تعیین مقررات از گام های تنظیم گری است که توسط مجلس شورای اسلامی انجام می گیرد.گام دیگر تنظیم گری ساختار سازی است و نهایتاً خدمات عمومی خروجی اجرای قوانین و مقررات است. و کل این فرایند حکمرانی است.

این صاحب نظردر حوزه علوم انسانی و مبانی دینی بیان کرد: در حکمرانی؛ خدمات عمومی تابع تنظیم گری و تنظیم گری تابع سیاست گذاری و خط مشی است. قانون گذاری باید مطابق با سیاست ها و ساختار باید مطابق قوانین و مقررات باشد تا خدمات به نحو أحسن ارائه گردد که برای تحقق این مهم نظارت و ارزیابی کل این فرایند بسیار اثر بخش است.

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به حکمرانی حسینی بیان داشت: حسین بن علی (ع) به مدت 10 سال امامت کرد. ابا عبدالله الحسین (ع) در این مدت حکمرانی حکومتی نداشت اما شیعیان را حکمرانی کرده است، حکمرانی اندیشه ای و معارفی و اکنون آن اندیشه ها به ما رسیده است.

وی در پایان این نشست گفت: عقلانیت یکی از مبانی حکمرانی حسینی است که در نشست فردا به تبیین این مبانی خواهم پرداخت.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.