برگزاری نشست مجازی با عنوان استاد در تراز تمدن نوین اسلامی توسط بسیج اساتید هرمزگان

استان هرمزگان
گرامیداشت سالروز شهادت متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

برگزاری نشست مجازی با عنوان استاد در تراز تمدن نوین اسلامی توسط بسیج اساتید هرمزگان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه: همه اقشار جامعه در تمدن سازی دارای نقش هستند، اما نقش معلم و استاد در تمدن سازی بسیار ویژه است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان، این سازمان به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت متفکر شهید استاد مطهری، روز معلم و گرامیداشت مقام استاد  نشست مجازی با موضوع «استاد در تراز تمدن نوین اسلامی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار نمود.

در ابتدای این نشست دکتر احسان کامرانی مسئول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان ضمن تسلیت ایام ضربت خوردن مولای متقیان امیرالمومنین علی علیه السلام به عظمت شب قدر اشاره و تاکید داشت: باید از فرصت شب های قدر به بهترین حالت بهره گرفت و این فرصت ویژه را باید غنیمت شمرد.

ایشان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت متفکر و فیلسوف شهید استاد مطهری، این روز را به معلمان و اساتید تبریک گفت و تاکید کرد: اساتید نسبت به مسائل کشور حساس باشند و در راستای احصای راهکارهای برون رفت از مشکلات ایفای نقش نمایند. اساتید و فرهیختگان جامعه در این برهه حساس از تاریخ می توانند با استفاده از ظرفیت های موجود کشور که بسیار هم گسترده و غنی است آینده روشنی مبتنی بر واقعیات را برای ملت ایران رقم بزنند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم این روز را به اساتید تبریک و به همین مناسبت به تبیین و تشریح معلمِ در تراز تمدن نوین اسلامی پرداخت.

دکتر خسروپناه گفت: اصطلاح تمدن نوین اسلامی را مقام معظم رهبری قبل از انقلاب مطرح و در خصوص آن توضیح دادند. در ضمن حضرت امام خمینی (ره) نیز در همین خصوص بحث های جامع و مفصلی دارند.

ایشان در خصوص تمدن نوین اسلامی بیان داشت: مجموعه دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته تاثیرگذار بر جوامع دیگر. پس دارای این سه رکن است؛ 1) مجموعه دستاوردهای سخت افزاری و نرم افزاری شامل علوم، صنایع، ساختارها، قوانین و ... 2) پیشرفته؛ یعنی ناظر به تحولات زمان و 3) تاثیرگذار بر جوامع دیگر. که همه این موارد بایستی مبتنی بر توحید و حکمت باشد و این معنای اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با اشاره به نقش مردم در نظام اسلامی گفت: همه اقشار جامعه در تمدن سازی و یا تمدن سوزی دارای نقش هستند؛ پزشکان، کارمندان، کارگران، محقق و پژوهشگران، معلمان، اساتید و سایر اقشار. اما نقش معلم و استاد در تمدن سازی بسیار ویژه است که دستاوردهای سخت افزاری و نرم افزاری تمدن توسط آن ها محقق می شود. اساتید و معلمان با ویژگی های خاص خود به ویژه مرجعیتی که در جامعه دارند می توانند تمدن ساز باشند. اگر این قشر فرهیخته به جایگاهی برسد که نقش تمدن سازی خود را ایفا کند مابقی اقشار نیز با آنها همراه خواهند شد.

وی در ادامه ویژگی های معلم و استاد در تراز تمدن نوین اسلامی را اینگونه برشمرد: 1) موحد بودن (رکن اول؛ توحید واقعی است. اساتید و معلمان باید موحد باشند تا سازندگی آن ها منجر به ویرانگری نشود. انسان محور اصلی تمدن است بر پایه و محور توحیدی). 2) ویژگی و رکن دوم کاربست و به کارگیری همه ابزار معرفت است شامل؛ حس، قلب، عقل و وحی (تمدن سازی نیازمند همه ابزار معرفت است). 3) اولوالالباب بودن (عقل 4 کارکرد دارد؛ عقل نظری(درک هست و نیست ها)، عقل عملی (استنتاج باید و نبایدها)، عقل معاش (تدبیرگرایی و برنامه ریزی) و عقل معاد (عقل آخرت اندیش)، اکثر انسان ها یک یا دو کارکرد عقل را دارند اما انسانی که هر چهار کارکرد عقل را دارد قرآن اشاره می کند به اولوالالباب). 4) حکمت (حکمت از اولوالالباب به دست می آید و خیر کثیر به همراه دارد، کسی که حکمت دارد از 4 کارکرد عقل، حواس، قلب و وحی و کتاب نیز بهره خواهد برد). 5) اهل استماع و بهره گیری از برترین سخنان و مطالب است و بهترین ها را دریافت می کند.

دکتر خسروپناه بیان داشت: برای تحقق این 5 ویژگی استاد تراز تمدن نوین اسلامی باید به این سه راهبرد توجه ویژه شود، 1) حکمرانی علم 2) ساختارهای دانشگاه و حوزه ها علم محور باشد و 3) مدیریت جهادی.

در پایان اساتید سوالاتی را مطرح و حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه به سوالات پاسخ داد.  

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.